„Jagna” – pierwsza „dziołcha”, która na stałe zagościła w sklepie Florisa.pl, otrzymała imię na cześć bohaterki reymontowskich „Chłopów”. Jest znakomitym przykładem dobrze zrozumianej i przetworzonej tradycji.
Etno-design to ważny nurt w polskim wzornictwie, którego popularność wynika z poszukiwania własnej tożsamości i odmienności kulturowej w zglobalizowanym świecie. W ostatnich latach stał się on szczególnie widoczny (i owocny) wśród najmłodszych adeptów zawodu.
Oto kilka największych przebojów polskiego designu spod znaku folk:
„Młode pokolenie projektantów nie pracuje pod presją politycznej poprawności ani narodowych wartości. Czerpie z doświadczeń minionych pokoleń, wybierając z nich to co jest atrakcyjne dzisiaj. Nie boi się pomówienia o zacofanie, brak kreatywności i wtórność. Zna swoją wartość i wartość swojej historii, ceni unikalność, odpowiada na zapotrzebowanie. Dyskusja o tożsamości designu i sensowności poszukiwania narodowego stylu toczy się nie od dziś. Najsłuszniejszym wydaje się stwierdzenie, że coś takiego już nie istnieje. W czasach globalizacji i internetu wszelkie inspiracje są dostępne dla wszystkich, a tożsamość projektanta jest sumą jego doświadczeń.” – Agnieszka Jacobson-Cielcka.
Do tego zbioru kolorowych, radosnych, prostych przedmiotów o wyraźnie ludowym charakterze dołączyły nasze „Dziołchy”.